Vreemdste chase ever? Even weg van kantoor voor een buienlijn die onverwacht hevig zou uithalen.
Uh oh, bak wind in aantocht!
Drukte op de weerkaarten voor vandaag, een gestagneerd koufront bij de NL/Dld grensgebieden beweegt weer westwaarts onder invloed van een laag - eigenlijk golf in een nieuw koufront behorend bij lagedruk verder weg op de oceaan. Die golf trok in de vroege ochtend noordoostwaarts over de westelijke kustgebieden, waarna het 'nieuwe' koufront van west naar oost over het land zou trekken met een convergentielijn er vooruit.
De weerkaart voor 14:00LT:
De zwaarste buien werden verwacht bij het koufront over het (uiterste) oosten, naar verwachting zou alleen daar de temperatuur voldoende kunnen stijgen tot minstens zo'n 26-27°C om buien 'vanaf de grond' te voeden. Als alles goed zou vallen zouden zware en goed georganiseerde buien mogelijk zijn in een setting met tot 2000 J/Kg CAPE, ruime 0-6km windschering (>30kts) en veel voor neerslag beschikbaar vocht. Organisatie tot multicellen (of wellicht nog verder, zeker bij de oosterburen) met daarbij zware neerslag, zware windstoten en hagel > 2cm steengrootte kon worden verwacht.
De dag begon dus met buien over de westkusten en ook bij het oude koufront al zat daar geen onweer op. Ik zag een fraaie met ruime mammatus-vorming, let ook op de neerslagvoet van de bui verder noordoostelijk:
In westelijke richting torentjes op de outflow boundary van de buien over zee/westkusten:
Ik was aan het werk op kantoor, en vond het er voor de tweede helft van de middag goed uitzien; vergadering tot 15:30 en dan er op uit met het Maas-gebied onder handbereik. Maar, zoals wel vaker, ging het er in de praktijk
. en eerder . en sneller . en zwaarder .
aan toe! Per lunchtijd om 12:00 zag ik dit radarbeeld, de buien over Zeeland namen snel in betekenis toe. Ik maakte me wat zorgen: het zal toch niet allemaal al veel sneller gebeuren? Treksnelheid kon wel 60-70 km/u zijn!
Om half een bleek het al behoorlijk verder ontwikkeld en ook de gemeten temperaturen overstegen over een groot deel van Brabant (fors) de verwachting. Ik hield het gewoon niet meer en besloot de tijd tot de volgende vergadering te gebruiken om gauw het onweer te gaan zien en beleven! En dat nam alleen maar toe, zie hieronder de stand om 13:00. Hierna zou de neerslagradar minder bruikbaar blijken, de buien in de lijn stonden a.h.w. achter elkaar richting de radars waardoor de buien elkaar a.h.w. maskeren.
Crew: | Ikzelf |
Vertrek: | 12:35 |
Terugkomst: | 14:30 |
Totaal aantal km: | 65 |
Route: | Den Bosch, (omg.) Sprang Capelle, Bokhoven, Den Bosch |
Waargenomen: | Convectie, (zwaar) onweer, zware windstoten, zeer zware neerslag (downburst) |
Skywarn-meldingen | Zware windstoten, wolkbreuk |
Gauw op pad, via de ringweg de A59 op in westelijke richting. Ik had verwacht tot aan of zelfs voorbij knooppunt Hooipolder te moeten rijden maar het werd al erg snel erg donker voor me... Gelukkig had ik de ingeving bij afslag Sprang/Dussen al de A59 te verlaten om het eens aan te kijken en de radar te checken. Dat bleek een prima beslissing want anders was ik op de snelweg in het noodweer dat eraan zat te komen geraakt! Plaatsje gezocht ten noorden van het Zuiderkanaal voor beter zicht en al meteen bleek hoe het erbij stond:
Ik realiseerde me al snel dat dit niet een gewone neerslagkern zou worden en ook de formatie van de arcus deed zware windstoten vermoeden. Ik besloot snel een stukje terug te rijden en achter het dijkje langs het Havenkanaaltje te gaan staan - extra beschutting werd geboden door een gebouwtje t.b.v. stroom-distributie. Mijn eerdere idee om tijdig weer wat oostwaarts te gaan om de lijn nogmaals op te vangen kon meteen de prullenbak in, ik werd meteen overlopen door de kern:
Zo! Dat was heftig, het zicht was eerst nog minder dan op de foto hierboven en de auto stond flink te schommelen op de windstoten. Regelmatig een felle flits van een ontlading waarbij het maar soms de donder lukte om boven het geluid van de wind en neerslag uit te komen.Ik heb maar gewacht todat het zicht weer toenam.
Hierboven: de "gewone" neerslagradars als gezegd wat minder bruikbaar, de Kachelmann site bracht uitkomst. Op dit beeld van 13:25lt de intense (60-65dBZ) neerslagkernen zichtbaar en ook zie je dat de buien meer aaneengesloten zijn.
Hieronder: Op weg naar Den Bosch maar weer maar bijna daar zie ik iets noordelijk opnieuw een forse shelf - of is het een gestrieerde stijgstroom? Dat moet bekeken worden en dus richting Engelen/Bokhoven weer het Maas landschap in. Nog steeds zware neerslag met bakken wind en bovendien zit ik er iets te dichtbij om de formatie geheel op foto te krijgen.
En nog steeds (of weer) die zware windstoten, er vloog van alles rond en het werd oppassen want voor me vielen echt dikke takken op de weg:
Ben er uiteindelijk niet helemaal uitgekomen wat deze formatie nu was; denk toch een shelf. Het beeld hieronder is ook verwarrend, is dat nu een rolwolk of een inflowtail bij ... wat?
De lijn trok evoluerend tot een bow echo snel verder en lag v.w.b. het meer zuidelijke deel om half vier al ruim in Duitsland. Mijn chase was rond 14:30 weer ten einde en was ergens misschien wel de vreemdste ooit: meteen na volop in het buiengeweld te hebben gezeten zat ik weer in een Teams-vergadering over integratie van ICT van een ander bedrijf. Raar gevoel. 😅
Hieronder de kaarten voor max. windstoten (Eindhoven Airport 111 km/u!) , temperatuur en totale neerslag. Het kwam op nogal uitgebreide schaal tot schade door windstoten, blikseminslag en veel neerslag op korte tijd.
Geplaatst 24-05-2022 00:09
Gewijzigd 27-08-2022 19:17