Nee, geen goedkope titelpoging maar ik had maar weinig tijd en dus moest deze chase - nee, eerder het bezoek aan dit onweer (lees: neerslagbom) v.w.b. plaats en tijd precies kloppen...
16:30 Mooie taferelen als de lijn inloopt op de eerste buien.
Goed beschouwd eigenlijk de eerste echte grote zomerse setup deze dag. Een uitloper (vore) van een thermisch laag over Duitsland werd in de loop over het zuiden verwacht en om vervolgens noordwaarts te trekken. In de vore vorming van buien in een setting tot rond 1500 J/Kg MUCAPE en voldoende schering voor multicell-organisatie. Voor neerslag beschikbaar vocht (PW) tijdens de namiddag/avond tot 30-35mm. Het zou dus kunnen gaan om pittige onweersbuien met (forse) hagel, windstoten en veel neerslag op korte tijd over de hele zuidelijke helft, met lokaal tot 30-40mm totale neerslag.
Het KNMI waarschuwde een dag eerder al: "Morgen krijgt het zuidoosten in de tweede helft van de middag met onweersbuien te maken. Deze onweersbuien breiden zich in de avond over het midden uit. Plaatselijk valt veel regen in korte tijd waardoor wateroverlast kan ontstaan. De buien lijken wat zwaarder te worden dan die van vandaag. Windstoten en hagel kunnen hinder opleveren voor verkeer en buitenactiviteiten."
De buien zouden zorgen voor veel verkeeroverlast en schade/overlast door blikseminslagen, windstoten en overvoeldige neerslag - net als een dag eerder overigens. Maar op die dagen zat ik in zak en as want ik moest tot 15:00 op kantoor zijn en uiterlijk rond 19:00 weer thuis zijn i.v.m. voorbereiden van een vergadering die om 20:00 zou beginnen. Da's feitelijk voor een onweerchase onmogelijk weinig uren... Maar Harmonie en ID-2 gaven al een paar runs heel eensgezind aan dat de onweerslijn over NO-Brabant zou trekken tussen 16:00 en 17:00 uur ... 😀 Dat gaf me een kans om het mee te maken maar dan moest v.w.b. tijd wel allemaal precies kloppen. Maar een kans is een kans!
Crew: | Ikzelf en de enige zoon van mijn vader |
Vertrek: | 14:45 |
Terugkomst: | 18:30 |
Totaal aantal km: | 110 |
Route: | Den Bosch - Lithoijen - Haren - Ravenstein - Oijen - Oss - Eindhoven |
Waargenomen: | Shelf, wallcloud, intens onweer, zware neerslag/wolkbreuk |
Skywarn-meldingen | Wallcloud omg. Ravenstein 16:30, wolkbreuk omg. Oijen 17:03 |
14:45 Op weg vanuit Den Bosch! Dat was al meteen een meevallertje want wat eerder als ik had verwacht en dus besloot ik maar een stukje snelweg te rijden en via Kruisstraat het Maas-landschap in te duiken om rustig aan via Lith en Macharen richting Haren/Ravenstein te rijden.
15:35 Gearriveerd aan de Hillekamp, een buitenwegje nabij Ravenstein. Lang wachten bleek niet nodig want het onweer was al duidelijk opkomst. Weer gunstig tijd-gewijs en hoe mooi dat ID-2 en Harmonie dit beiden zo precies berekend hadden!
De eerste foto's konden dus al meteen gemaakt worden, er zit een soort 'voorloop' kern voor de lijn uit:
Ik passeerde eerder een auto die aan de Hillekamp geparkeerd stond, dit bleek ook een chaser te zijn, we hebben samen het naderen van de lijn bekeken.
16:18 Het leek te gaan om een mooi gestructureerde bui maar even later bleek dit een maar heel tijdelijk aanzicht, een gevolg van dat de lijn inliep op de er op vooruitlopende kern:
16:28 De inmiddels aanzienlijke neerslagkern nu iets ten zuiden van onze plek. Nu ook hoogte-onweer (CC/IC) en CG's dichtbij. 30mm FF opname:
16:30 de lijn nadert nu en daarbij worden opnieuw mooie structuren gevormd:
16:32 We dreigen te worden overlopen. De eerste dikke druppels vallen en de wind neemt fors toe. De ontladingsfrequentie is niet bijzonder hoog maar dikke CGs nu met regelmaat zowel voor, links als achter ons 😬 en dus ook daarom hoogste tijd te verplaatsen. We gaan een stukje westwaarts voorbij Oijen - verder dan dat had weinig zin want echt aan de lijn ontlopen zou toch niet lukken met de beschikbare wegen en de treksnelheid van de lijn.
16:45 Bernardweg / Devenijnstraat Oijen. Onderweg nog even een moment gehad toen bij het passeren van de bebouwde kom van Macharen de bliksem naast de weg insloeg, een verblindende flits direct gevolgd door een droge harde knal.
Op de foto's - zeg - de WNW kant van de aankomende lijn met chaotische structuur:
16:50 nu overlopen door de neerslag en dat bleek een intense maar ook omvangrijke neerslagbom vergezeld door CGs en enkele (!) kleine hagelsteentjes. Ik moest gezien de tijd en de te verwachten verkeersoverlast door alle neerslag nu op weg naar huis gaan en dat was wat spijtig wat op de radarbeelden bleek dat er nog heel wat aankwam! Een videootje gemaakt met de mobiel van de neerslag (de mobiel voegt best veel licht toe, het was donkerder). Het beeld is wat onrustig want de auto bewoog door de windstoten.
17:00 Nu op weg en om z.s.m. onder de neerslag uit te komen wilde ik eerst een stukje zuidelijk maar dat bleek veel wegwerkzaamheden en een route door Oss te betekenen. Bovendien veel overlast in Oss door drukverkeer en ondergelopen straten. Ik zou al met al anderhalf uur doen over de thuisreis en dat is het dubbele van de normale reistijd!
18:30 thuis. Om 19:10 kwam door alle neerslag een heel donkere arcus opzetten. Dat bleek te gaan om het meest zuidelijke en helaas minst indrukwekkende deel van een enorme shelfcloud die op de tweede onweerslijn werd gezien - de eerste lijn zat toen al over de westelijke provincies. N.B. zie de afbeelding hierboven maar dat beeld is wel al van 19:50.
De foto's hieronder laten zien hoe donker het was/werd bij de passage van de arcus.
Al met al jammer dat ik niet ter plaatse kon blijven en de tweede lijn met de uitzonderlijke shelf in het rivierengebied kon meepakken, maar toch ook wel tevreden want veel te lang geleden dat ik een echt actief en fors onweer in het veld kon meemaken. Sprekend waren ook de vele berichten over (vooral) wateroverlast, blikseminslagen en windschade, niet alleen uit NL maar ook vanuit België.
Geplaatst 27-05-2024 22:53
Gewijzigd 09-08-2024 14:10