Hans' Weerweb

26-07-2008 - Splash! Het waterballet van 26 juli 2008

Allernatste chase ooit? Fors onweer, zware neerslag en ook een geweldige rolwolk vormden de highlights van deze dag.

Bronnen

Inleiding

Voor deze dag was onweer voorzien, warmte en vocht in de onderste laag zorgden voor voldoende CAPE, echter de meer dynamische factoren ('triggers') blonken uit door afwezigheid. Zelf verwachtte ik een paar dagen vantevoren niet meer dan een paar geisoleerde warmteonweders. Zowel het KNMI en Estofex zaten op vrijdagavond ook op die lijn, maar schatten de zaak wel wat zwaarder in met kans op wateroverlast door neerslagintensieve en traagtrekkende buien. Ik neem me voor - gezien het 'warmte-onweer' karakter - de zaak aandachtig te volgen en liefst pas in de namiddag op pad te gaan.

Ik vind het op dit soort dagen altijd boeiend om de ontwikkelingen vanaf de ochtend te volgen, en het leek wel alsof er alleen maar voortekenen voorbijkwamen. Eerst deze cirrus-formaties en daarna nog castellanus en een halofragment:


Om 15:19 LT komt Estofex met een update:

.... NW Germany ... Benelux countries ...
12Z ascents from western Germany indicate 2000 J/kg MLCAPE, with DLS on the order of 10 to 12.5 m/s, which is more than anticipated earlier. MM5 suggests that shear should be strongest over NW Germany and Benelux which is also where thermodynamic fields happen to be strongest. Expect at least briefly organized, mainly multicellular storms capable of large hail and severe wind gusts. Isolated mesocyclones may also occur, locally augmenting the hail threat. Storms should gradually diminish after sundown.

Wow, mijn verwachtingspatroon kon flink naar boven worden bijgesteld!

Stormchase

Vertrek: 15:40
Terugkomst: 18:35
Afstand ca. 110 km
Route: Wijbosch, omg. Berlicum, Den Bosch, Engelen, Hedel, omg. 
Bruchem/Kerkdriel ('De Lucht' aan de A2), omg. Geldermalsen, Den Bosch, 
Wijbosch
Waargenomen: forse convectie, zware regenval/wolkbreuk, onweer, (met enig voorbehoud) roterende wolkenbasis, rolwolk, shelfcloud.

15:30 Zo na half vier ga ik op pad, en ik zie al meteen dat ten noorden van mij behoorlijk hevige convectie plaatsvind. Daarmee is dan meteen mijn doel bepaald, al vind ik het jammer dat op dat moment deze buien niet meer zuidoostelijk stonden, dan had ik mooi de buien kunnen zien aankomen en vervolgens - i.v.m. de verwachtte lage treksnelheid - er omheen kunnen gaan naar de ZO-zijde. Maar goed, denk ik (!), dat moet daarom toch ook bij die buien kunnen?

16:00 Eerst maak ik een paar foto van deze fel door de zon beschenen snel rijzende exemplaren. De hoogte is al aanzienlijk zo te zien en neemt nog snel toe:

Ik besluit naar een zichtplek achter Den Bosch te rijden om van daaruit de zij- of achterkant van dit complex te fotograferen. Dit bleek een misrekening, ik zat toch te ver westelijk en heb door al het zonlicht te weinig contrast. Dan maar naar de A2 om snel een stuk noordwaarts te kunnen gaan. Ik meen een binnendoortje te kennen maar rijd verkeerd en moet terug naar het uitgangspunt om dan maar via hoofdwegen naar de A2 te gaan. Ik verlies daardoor een kwartiertje wat achteraf een kostbaar kwartiertje zou blijken als het gaat over de voortgang van de chase.

16:44 Op het parkeerterrein van 'de Lucht' aan de A2 zie ik enorme fractusplukken langzaam achter in de bui verdwijnen. De kleuren zijn - uh - speciaal. Er is hierna al sprake van forse regenval, maar nog niets uitzonderlijks. Ik zal haast moeten maken wil ik nog zonder in al te hevige neerslag terecht te komen voor de buien uitkomen!

Gauw weer op weg. Net voorbij Waardenburg zie ik een wolkuitzakking met vermoedelijk rotatie. Ook zat er een inflow-'buis' aan vast welke om de lengte-as leek te roteren. Heel vreemd, i.v.m. met de neerslag, verkeersdeelname en juist de afslag voorbij, kon ik maar heel even kijken en dus ook geen foto's maken. Deze waarneming moet ik dus onzeker noemen...

Ik heb tot nu toe nog niets gemerkt van windstoten maar verderop, net aan het begin van de afslag A15 richting Tiel, zie ik veel blad en forse takken liggen op de vluchtstrook en in de berm van de bomen aldaar. Weer iets verder neemt de neerslag verder toe en het verkeer begint vast te lopen. Gezien de lage snelheid (< 50 km/u) waag ik een foto vanuit de auto.

Het wordt nu snel erger, er staat water op de snelweg en filevorming begint. Dit schiet zo niet op, en ik besluit de afslag Geldermalsen te nemen om het te gaan uitzitten op het parkeerterrein bij de Mac bij 'de Rotonde'.

Blijkens allerlei berichten ben ik niet de enige die hiervan veel last ondervond, het bericht hieronder verscheen op de verkeersinfo van Nu.nl. Vreemd genoeg werd de file aan 'mijn' kant hierin helemaal niet genoemd, of zou die inmiddels weer zijn opgelost?

17:15 Wel, daar sta ik dan. Het valt er werkelijk met bakken uit. Af en toe lijkt het wat lichter ter worden, maar da's dan maar tijdelijk, meteen weer donkerder. Voor de neerslag maakt dat allemaal niet uit, die blijft intens. Let bij de tweede foto ook op de grijze laag opspattend water op de provinciale weg. Ik blijf een krap half uurtje staan maar het blijft zo. Vanaf een punt 'ergens' net ten noorden van Den Bosch blijft deze buienlijn maar aangevuld worden. Inmiddels zit ik de laatste stand van zaken te controleren via de laptop. Buien ontstaan nu ook ten ZO van mijn eigen regio, dus besluit ik maar terug richting Brabant te varen (!).

Tijdens de de rit terug nog een beetje angstig moment. Zelf rijd ik met de nu iets afgenomen neerslag krap 90 km/u in een BMW met nieuwe banden (< 2500km gebruikt) en van achter nadert een Fordje Ka die zeker 20 km/u sneller gaat. Juist bij de A15 afslag richting Rotterdam besloten ze mij niet te passeren en dan de afslag te nemen maar meteen het begin (enkelbaanse) stuk van de afslag te nemen. Er waren daar werkzaamheden in de berm en er stonden centimeters water over vrijwel het hele enkelbaanse stuk. Een hoge snelheids slingering vond plaats net rechts van mijn auto... 😬

Bij Den Bosch sla ik even af om tijdens een zeldzaam droog moment dit begin van een inflow formatie vast te leggen.

Bij mij in de regio is het - uh - vrijwel egaal donker. Ziet er dreigend uit.

18:30 (foto hierboven) Ook thuis zeer donker, en jawel hoor, weer intensieve en langdurige regen. Het wolkenbeeld was zeer woelig en chaotisch soms. Op de tweede foto een inflow tafereel precies boven me. De derde foto laat een wel heel lelijk gezicht zien, een soort horror roofvogelkop of zoiets.

19:00 Het bleef maar doorregenen, een hele trits buien trok precies en erg traag over ons heen. Zo zag het er rond zeven uur uit, de straten stonden grotendeels blank.. Het was om 17:30 begonnen en om 23:30 zou er in totaal 79mm zijn gevallen! Heb hierover een melding aan de ESWD afgegeven.

20:40 Maar nog was de dag niet gedaan, er naderde een intense lijn vanuit Duitsland. Deze zou weliswaar grotendeels oplossen voor aankomst hier maar er liep wel een rolwolk vooraf! Zo zag ik de rolwolk aankomen met ook nog een restant shelf erbij. Was wel al voor de fotografie zorgwekkend donker:

Maar toen had ik het geluk dat in het westen de ondergaande zon nog even kon doorbreken. Ik moet er snel, snel ,snel op uit om een plek net buiten het dorp te te vinden met wat meer zicht. Dat lukte maar net op tijd door de hoge treksnelheid. Verder naar het oosten zag de wolk er mooier rond uit, en was het rondtollen beter zichtbaar maar het ontbrak aan tijd om verderop foto's te maken.

Hierboven: is dat nu erg dreigend als zoiets over je heen trekt? Oordeel zelf....
Hieronder: de wolk aan de achterkant.

Om half twaalf 's-avonds check ik de regenmeter en zet alle foto's op de computer over. De dag erop zou ik nog vernemen dat de buien tot boven de 14km hoogte reikten en dat er plaatselijk ook nog grote hagel gevallen is. Pfff, wat een (on-)weerdagje weer...

The day after ...

Had gister nog om 14:00 gechecked of de regenmeter wel echt helemaal leeg was omdat dat veel neerslag kon vallen uit de traagtrekkende buien. Het begon hier om 17:30 te regenen. Vooral de eerste twee uur ging het hard, 55mm! Vanmorgen de meter geleegd:

In Duitsland kwam het tot nog extremere neerslaghoeveelheden, bijvoorbeeld Dortmund 200mm in twee uur! Dat gaf daar enorm veel overlast en schade.

Geplaatst 27-11-2022 17:36
Gewijzigd 11-12-2022 10:29

Sluiten

Web Analytics