... maar toch kunnen genieten van het geweldige onweer over Zeeland en West-Brabant.
Shelfcloud vastgelegd rond 23:00.
We konden een omvangrijke onweersituatie tegemoet zien als vanaf de tweede helft van de avond en tijdens de nacht naar woensdag een actieve golf ("storing") in een verder weinig actief koufront ons land van zuid naar noord zou passeren. Naar verwachting over grote delen van het land buien met veel neerslag en aanvankelijk ook ruime onweerskans. Beperkende factor was de timing, de onstabiliteit loopt tijdens de avond en nacht terug zodat het waarschijnlijk zou komen tot buien met een hogere basis die daardoor niet de hele (en ruime) over de zuidelijke helft beschikbare windschering zouden kunnen benutten. Sommige berekeningen kwamen wel met 50 to 60 kts 0-6km windschering (ID2, maar ook EC bijvoorbeeld 40 tot 50 kts)! Mocht het buien vooral in het begin (de late avond) alsnog lukken om vanaf de grond te ontstaan kon verdergaande organisatie het gevolg zijn.
Weerkaart voor 02:00lt (met links Danielle op bezoek!)
Crew: | Ikzelf |
Vertrek: | 21:20 |
Terugkomst: | 00:50 |
Totaal aantal km: | 171 |
Route: | Eindhoven, Den Bosch, Wagenberg, Hoge Zwaluwe, omg. Waspik, Den Bosch, Veghel, Son en Breugel, Eindhoven |
Waargenomen: | Outflow dominated supercell, intens onweer, shelfcloud, zware neerslag |
Skywarn-meldingen | Zwaar onweer (minstens 60 ontladingen/min.) vanuit Hooge Zwaluwe |
Er moest natuurlijk gechased gaan worden en op basis van eerdere verwachtingen en weerkaartenkijkerij zou het een lastige keuze worden, volgens mij voor midden Brabant wat minder kans en dus was het kiezen tussen het zuidwesten en - eigenlijk - mijn 'eigen' regio, oost-Brabant en de noordelijke helft van Limburg. Het voorlopige plan was dus om rond 21:00 ergens oostelijk van Waalwijk lang de A59 post te vatten en van daaruit te beslissen aan de hand van de buienontwikkeling.
Maar mijn avond begon al meteen fout, kwam pas tegen 19:00 thuis van het werk en was zodoende pas rond 20:00 met de buien aan de slag. Ik wilde eerst nog de laatste modelruns bekijken, moest nog een Skywarn-bericht uitzetten en de spullen voor vertrek klaarzetten. Tegen 21:00 was ik zover en moest eigenlijk me meteen realiseren dat ik dus al te laat was. Ik besloot dan maar te kiezen voor de 'thuisregio'.
Vanaf datzelfde moment gingen de ontwikkelingen snel. Een compacte, maar intense, onweerscel bewoog over het westen van België over de omgeving van Gent richting de westelijke delen van Zeeland richting de Randstad. De treksnelheid was dusdanig dat het me nooit meer zou kunnen lukken om vanuit thuis nog in positie te komen en dus zat ik het met enige spijt te volgen. Maar een groot(s) onweer kan je ook op afstand bekijken en bovendien dacht ik aan het bliksemspoor te zien dat enige oostelijke afwijking in de trekrichting mogelijk was. Ik hield het niet meer en besloot om 21:20 alsnog (maar veel te laat dus) te vertrekken.
22:20 - Ik wist dat ik voor een plek voorbij de A16 te laat was en koos een uitkijk nabij het plaatje Helkant (vlakbij Wagenberg). En wat een show zag ik! De 'Belgische cel' was ontploft tot een heuse supercell, wellicht geholpen door meer onstabiliteit over Zeeland door de warme grote Zeeuwse wateren. Een compleet stroboscopisch bliksemfestijn aan de westelijke horizon, dat zie je toch niet vaak. Omdat ik niet zeker wist of tegen een of twee buien aankeek, telde ik alleen de ontladingen in het meest zuidelijke deel en kwam tot >70 stuks per minuut (waarvoor ik een Skywarn melding heb ingediend).
Detectie Kachelmannwetter.com. Lopende half uur totalen van 2000 tot 3700 stuks!
En het leek inderdaad wel of de bliksems steeds dichterbij kwamen! Ik besloot een stukje westelijker te gaan staan voor meer vrij zicht. Het is dan 22:30. Het knipperde volop en ik zag een imposante wolkenpartij aan de horizon. Ik wilde graag fotograferen maar precies recht boven me flitsten ineens felle CC-ontladingen, binnen een paar minuten gevolgd door een paar dikke rode CG-kanalen - ik zeg eerlijk, je staat daar volledig onbeschut en alleen en ik durfde het niet aan om buiten de auto te gaan staan. Een kleine onweersbui was op de outflow over Breda ontstaan en trok precies over me heen... Zie op de afbeelding hierboven de ontladingen nabij de A16 net links van de naam Geertruidenberg. Soms krijg je ineens wat teveel van wat je juist zo graag hebben wou. 😀
22:50 - Aan de slag met de camera! Ik wilde zo snel mogelijk wat foto's maken in de hoop nog wat van wellicht supercell-structuren vast te leggen. Misschien was dat daar links er nog wat van, maar alles zou snel worden overlopen door de outflow gedreven shelfcloud. De fotografie was wat lastig door alle natrium verlichting en de neerslag van het 'stoor-onweersbuitje'.
Maar dat was dan ook een ge-wel-dig exemplaar en bijna voortdurend verlicht door de IC ontladingen.
23:05 - de outflow is (te) dichtbij en daar is dan ook de neerslag met veel wind. Ik besluit via de A59 wat oostelijk te gaan om het geheel nog eens op te vangen - maar het ging nu allemaal best snel! Tijdens het rijden op de snelweg toch flinke windstoten zo aan de auto te merken.
23:25 - Te Waspik, vlak bij het jachthaventje. Ik moest haast maken maar eerst een plekje vinden (mais ...) en had wat gedoe met de fotospulletjes zodat ik eigenlijk alweer direct overlopen werd. De structuur was er grotendeels uit voorzover ik van hier kon zien en ook het aantal ontladingen was ver afgenomen.
Dus daar verder niet lang gebleven. Over mijn regio nu wat losse, kleinere onweersbuien met af ten toe toch felle CG's erbij. Ik besluit voor eventuele fotokansen met een omweg over Den Bosch en Veghel huiswaarts te gaan. Dat bleek echter wat lang te duren vanwege allerlei werkzaamheden waarbij vooral die aan de A50 de nodige tijd kostten.
Tegen 01:00 thuis en door de langere reistijd was het onweer hier in de regio inmiddels verder getrokken. Nog gauw een cam neergezet en er kwam nog net een CG en een CC op foto:
OK, ik was te laat vertrokken en kon dus gewoon nooit meer in betere positie komen maar wat was ik blij gegaan te zijn, echt zwaar onweer en noodweer meegemaakt en dus helemaal tevreden. Voor de echt mooiere foto's als gezegd niet goed in positie, maar ach.
Hier nog de totale neerslagkaart (let wel tot 00:00lt!) en het ontladingsoverzicht (tot 02:00lt):
Geplaatst 07-09-2022 20:23
Gewijzigd 12-09-2022 00:07