Hans' Weerweb

01-03-2008 - Meteorologische lente knallend van start!

Vandaag de eerste dag van de lente, met een wel zeer onstuimig begin! Noordelijk van NL trekt een diepe depressie oostwaarts naar Zuid Scandinavië, in de nacht van 29 februari naar 1 maart zou het bijbehorende actieve koufront de BeNeLux passeren.

Vandaag de eerste dag van de lente, met een wel zeer onstuimig begin! Noordelijk van NL trekt een diepe depressie oostwaarts naar Zuid Scandinavië, in de nacht van 29 februari naar 1 maart zou het bijbehorende koufront de BeNeLux passeren. Als extra factor voor met name NL geldt dan nog dat we 'onder' de uitgang van een sterke jet streak zouden komen te liggen. Juist voor en op het koufront in toenemende mate onstabiliteit en veel windschering! Estofex gaf dan ook voor deze nacht een Level 2 (in een 'forecast update') af voor de Benelux en aangrenzend gedeelte van Duitsland:

As mentioned in the original forecast, strong forcing for upward vertical motion is expected within the left exit region of an intense jet streak. The cold frontal zone of an intense surface low moving eastward over Scotland is the main feature of interest. It will likely develop a split-front structure as dry air overspreads the surface front. The surface front is expected along a line Edinburgh-Shannon at 18:00 UTC, Groningen-Southampton at 00:00 UTC, Szezczin - Frankfurt- Luxembourg at 06:00 UTC. It appears likely that the juxtaposition of moist low-level air, with dew points in the 8-10 C range, and strong forcing, will suffice for the development of a convective line. The structure of such a line will likely develop better as it moves southeastward across the British Isles, the North Sea and into the continent. Hence the risk of convective severe weather will probably increase as the frontal system translates southeastward.

Current thinking is that gusts exceeding the severe limit of 25 m/s will be relatively widespread, given that 850 hPa winds of 35 m/s are forecast near the line. Locally they may even exceed 32 m/s. The forecast storm-relative helicity of 300-400 m2/s2 ahead of the line suggests that some risk of rotating updrafts will exist near irregularities in the line, or with isolated convective cells ahead of the line. These will have an attendant threat of tornadoes likely of F1 or F2 intensity.

Aforementioned threats, of which the straight-line wind is the greatest, have prompted the issuance of a level 2. In contrast to original positive forecast it is more focused now on the area that will experience the strongest forcing.

Ondanks dat e.e.a. qua tijdstip voor Zuid-NL er niet zo gunstig uitzag (passage front zo tussen 2:00 en 5:00 uur lokale tijd) besluit ik toch de zaak te volgen en, mocht er aanleiding toe zijn, er op uit te gaan. Een echte 'chase' zou dat niet worden, daarvoor zag het er i.c.m. met de duisternis het er toch wel (te?) gevaarlijk uit, bovendien hebben we het hier niet over enkele buien maar over een snel doortrekkende lijn. Ook qua fotografie leek het weinig kansrijk gezien de te verwachten lage bliksemintensiteit, intense neerslag en hoge treksnelheid. 
Maar ja, het hele volgen van extreem weer is natuurlijk voor mij op de eerste plaats geboren uit liefhebberij, je wil het toch 'daar buiten' beleven en dus er op uit ondanks de genoemde nadelen. Ik wist vooraf natuurlijk niet dat ik meer dan m'n gewenste portie zou krijgen...

Ik illustreer hierna met beelden afkomstig van Buienradar.nl, gemarkeerde plaatsen zijn Den Bosch, Wijbosch en Veghel. Om drie uur zat ik toch wat mistroostig deze beelden te bekijken Een actieve lijn met onweer zou mij missen en over midden NL OZO-waarts trekken. Westelijk van Zeeland leek een lijn te blijven 'hangen' en ook maar af en toe een enkele bliksem (-ontlading) te produceren:

Om half vier ziet het er ineens een stuk beter uit, de lijn begint oostwaarts te trekken en het onweer erop wordt actiever! Ik zet m'n chase spullen klaar in de auto.

Verdere toename activiteit van de onweershaard en de lijnen op het koufront lijken zich netjes te gaan aansluiten. Het geheel lag goed op koers voor mijn regio en tot mijn genoegen gold dat ook voor de onweershaard die ook nog eens meer weinig leek onder te doen voor zijn noordelijke evenknie. Ik vertrek naar een locatie nabij Berlicum waar ik een goed zicht heb richting het noorden, in de aanname dat de onweershaard juist iets noordelijk zou passeren had ik die plek al vantevoren gekozen.

De rit erheen verloopt op zich goed, de windstoten en neerslag nemen wel al flink toe op dat moment. Eenmaal aangekomen op de plek van keuze barst het onweer eigenlijk meteen los, en helaas realiseer ik me dat de haard iets zuidelijker dan ik verwachtte blijkt te zitten en ik sta half onder een groep bomen en in een zodanige positie dat ik vanuit de auto niet 'droog' kan fotograferen. Bovendien sta ik vlak langs de waterkant van riviertje de Aa en staat m'n auto flink te schommelen door de windvlagen... 

Bang om fotokansen te missen en met het gevoel mogelijk toch op een wat gevaarlijke plek te staan gok ik erop dat ik nog juist tijd heb om een eindje terug te rijden en een nieuwe stek te kiezen. Onder begeleiding van forse windstoten en bliksemflitsen doe ik dat, op de plek van keuze aangekomen moet ik op een secundair weggetje een bochtje draaien om het talud van de oprit van een viaduct. Het is op dat moment 04:05:

Mijn positie is dan ongeveer waar de twee meest linkse blokjes elkaar zowat raken. Juist als ik dat bochtje neem en achter het talud vandaan kom barst de lijn in alle hevigheid los. Zeer zware windstoten van naar schatting rond of tegen 100 km/uur en zware neerslag met nu ook hagel van 5 tot 10 mm. M'n zicht loopt terug naar minder dan 15 meter en net dan ook nog een tweetal verblindende fel rode CG ontladingen met knalharde donder eroverheen (géén pauze tussen ontlading en donder)! Ik poog eerst nog m'n auto uit de luwte van het talud te parkeren maar ik wordt wild door elkaar geschud. Nou ben ik wel wat gewend maar dit wordt me toch te benauwd, voorzichtig (ik zie amper iets en links zit ik vlak naast een greppel) rijd ik achteruit en besluit toch maar even te 'schuilen' in de luwte van het talud. Fotograferen kan hier niet, links het talud en rechts is een 2 meter grote haag welke geplant is om een veld met fruitboompjes er 
achter te beschermen tegen de wind.

Na een paar minuten wordt het kalmer en vind ik een 1,5 km verderop een plek om te fotograferen. Maar de treksnelheid van de lijn is zo hoog dat de actie al voorbij (b)lijkt te zijn. Gauw de fotospullen in gereedheid gebracht en 60 opnamen van acht seconden gemaakt in de richting van het wegtrekkende onweer. Helaas dus laat en bovendien de pech dat de twee laatste ontladingen die ik nog zie de eerste juist links buiten beeld plaatsvindt en de tweede net als ik m'n camera verplaats!!

Hieronder de 'beste' van de opnamen, nou ja beste, ze zijn allemaal hetzelfde... Die straatlantaarns staan er in elk geval goed op... 😅

Tegen half vijf besluit ik huiswaarts te keren, ondanks de ongelukkige locatiewissel en het mislukken van de foto's ben ik heel voldaan. Ik voel me na extreem weer zo 'buiten in het veld' meegemaakt te hebben toch extra 'alive', het geeft me een kick! Voorzichtig rijd ik naar huis, moet door bossen en het is af en toe nodig om voorzichtig om takken op te weg heen te navigeren. Bij thuiskomst blijkt er inmiddels zo'n 21mm in de regenmeter te zitten.

Hier nog het radarbeeld van 04:25, nu zonder de bliksemdetectie weergave. Mooi is de 'squall line' vorm te zien. Karim Hamid gaf op forum Weerwoord.be aan dat het hierbij ging om een LEWP (Line Echo Wave Pattern), een "squallline die door de vele bow-echo's een rimpelstructuur kent". N.a.v. dit beeld en de beelden van het kwartier hieropvolgend ben ik ervan overtuigd juist het segment wat -op dat moment - het hevigste was meegemaakt te hebben. Datzelfde segment doet op het hier weergeven tijdstip ook het dorp Zeeland aan waarbij ernstige schade werd aangericht aan een grote circustent en bijbehorende 'opstand'.

The day(s) after: wat schadefoto's gemaakt. Is oppassen in de bossen hier, er is nog veel schade van 'Kyrill' (18/1/2007) zichtbaar, opletten dus dat alleen de nieuwe schade op stukken bos die ik goed ken worden meegenomen.

Wel een nieuw schadegeval, maar zo te zien was deze boom toch al (bijna) dood.

Hier (het begin van) een intrigerend spoor, waarbij het begroeisel om en om in drie richtingen is platgeslagen. Spoor is ongeveer 60-70 meter lang en 6 tot 8 meter breed.

Heb over het gebeuren een 'severe wind gust' melding afgegeven bij de European Severe Weather Database

Geplaatst 07-08-2022 12:10
Gewijzigd 07-08-2022 23:16

Sluiten

Web Analytics